divendres, 14 d’octubre del 2022

Homenatge a Catalunya del cantaor flamenc Manuel Gerena

BARCELONA - Manuel Gerena és un dels cantautors flamencs més importants a l’heroica lluita contra la dictadura franquista des que va començar la seva trajectòria a finals dels anys seixanta.

La seva veu, valenta, denúncia les injustícies i es posiciona solidàriament al costat dels més necessitats, va ser fonamental en un temps on no era gens fàcil enfrontar-se a les institucions i als poders fàctics.

Nascut a la Pobla de Cazalla (Sevilla) el 1945, va ser bandejat d’Andalusia a principis dels anys setanta i es va traslladar a viure a Barcelona, ​​on la seva veu encara va prendre més força i impuls.
"Vaig viure entre Santa Coloma de Gramenet i l'Hospitalet de Llobregat del 1969 al 1974 - ens explica - Vaig arribar aquí fugint d'Andalusia, la meva terra, perquè m'havien prohibit cantar a les seves vuit províncies. I a Catalunya vaig editar amb la casa de discos Edigsa, on editaven els meus companys i companyes de la Nova Cançó, en la seva lluita també per la llibertat. I vaig ser el primer cantautor de flamenc a actuar al Palau de la Música, el 1974, presentant el meu disc " Cantes del pueblo para el pueblo ", titulat igual que el meu primer llibre.
I vaig ser el primer cantautor de flamenc a actuar al Palau de la Música, el 1974, presentant el meu disc Cantes del pueblo para el pueblo, titulat igual que el meu primer llibre. Va ser un ple total, es va quedar molta gent al carrer. I va ser també la primera vegada que van trepitjar el Palau persones que no hi havien estat mai, com els emigrants que vivien als barris perifèrics. Molts amics i amigues del món intel·lectual, com el pintor Josep Guinovart, el mateix Vázquez Montalbán, Paco Candel o Joan Brossa, no hi van poder entrar i els vaig haver de col·locar en un lateral de l'escenari des d'on van veure el concert com si estiguessin a punt de sortir a actuar. 
A Barcelona cantava contínuament pels barris i també vaig ser el primer flamenc que van programar a les universitats, com és el cas de Bellaterra. De més d'una universitat vaig sortir més d'una vegada detingut, encara que en aquell moment les universitats no havien de demanar permís al governador. » 

Va ser altament perseguit per les autoritats i va patir moltes prohibicions, però no va deixar de treballar i lluitar, arribant a un gran sector del públic, tant popular com intel·lectual, amb els seus discos i llibres. Manuel Fraga, llavors Ministre d'Interior, va intentar comprar-ho a canvi de participar als Festivals d'Espanya. Però ell sempre es va negar.

HOMENATGE A CATALUNYA és un reconeixement de MANUEL GERENA a aquella Catalunya que el va acollir, però també és un homenatge del poble català a aquesta veu que va lluitar tant valentament pels drets de tothom. És un homenatge d’anada i de tornada.

Per celebrar la vida i l’obra de Manuel Gerena pujaran a l’escenari, al costat del cantaor sevillà, ni més ni menys que PACO IBÁÑEZ, QUICO PI DE LA SERRA, TOTI SOLER, RUSÓ SALA, JUAN PINILLA i LA MICAELA CHALMETA BIG BAND.

L’Ajuntament de Barcelona, ​​BarnaSants i Taller de Músics s’han unit per fer possible aquesta trobada única que es farà el proper 13 de novembre a les 18 h a la Sala Paral.lel 62. Barcelona. ( Preu 20 e. )