Som a les portes de la fi del peatge i de la concessió de l’autopista Montgat-Mataró inaugurada l’any 1969, la primera autopista de peatge de l’Estat Espanyol. Aquesta autopista va ser completada amb l’allargament, l’any 1994, fins a Palafolls amb un tram que en principi havia de ser gratuït però que el Ministre Borrell va convertir en autopista de peatge privat. Al llarg dels anys, les concessions - sempre avantatjoses per a les empreses, ruïnoses per a l’administració, discriminatòries per a Catalunya i abusives per als ciutadans - s’han anat allargant fins arribar a la fi definitiva.
La creació de la Plataforma Unitària a inicis dels 90 va ser la primera mobilització important contra la privatització i els impactes sobre el sòl agrícola de la C-32 de Mataró a Palafolls. Deu anys més tard, arran del megaprojecte dels laterals de l’autopista C-32, es va crear Preservem el Maresme com a confluència d’entitats veïnals i ecologistes (CODESEMA i Xarxa Maresme) juntament amb les plataformes que reclamaven - en clau de seguretat i recuperació de la façana marítima - el trasllat de la NII a l’autopista. Les mobilitzacions van ser constants i van culminar en la manifestació del 21 de novembre de 2010. L’aturada del projecte de laterals de l’autopista, al 2015, va ser una victòria sense precedents de les mobilitzacions ciutadanes. Ja en aquell moment vam reivindicar la necessitat d’elaborar un pla de mobilitat que potenciés el transport públic considerant que la C-32 havia de fer la funció de ronda comarcal sense peatge, permetent la pacificació de l’actual NII, reivindicacions assumides per la Declaració del Maresme que vam impulsar i vam fer signar a totes les forces polítiques.
A partir d’aleshores, Preservem el Maresme ha continuat activa. Hem insistit en tots els àmbits institucionals perquè la C-32 passi a titularitat, gestió i planificació completament públiques evitant les condicions financeres i de model de mobilitat fins ara imposades per la concessionària. És a dir una gestió de la mobilitat i un disseny d’infraestructures que prioritzi el bé públic per damunt de qualsevol privatització.
Per altra banda - col·laborant amb la Plataforma Aturem C-32 de la Selva - estem treballant l’oposició a la perllongació de la C-32 fins a Lloret, projecte ara aturat per un contenciós de la plataforma i que implicaria – a més d’un greu impacte ambiental i paisatgístic- el finançament públic del nou tram a Abertis amb un peatge a l’ombra (amb un possible allargament de la concessió) i un endeutament davant la nova crisi econòmica que estem vivint.
Ara, tanmateix, és l’hora d’aprofitar aquest pas històric amb l’exigència d’una visió global de la pro- blemàtica i les oportunitats que implica l’alliberament de la C-32, un fet que planteja urgents debats i mobilitzacions que caldrà afrontar entre tots. Per tot plegat, considerem imprescindible:
- Prioritzar un transport públic de tren i autobús intermodal, competitiu a nivell econòmic i d’eficència davant les perspectives de canvi climàtic i de crisi econòmica i energètica. Valoració a mitjà termini de la possible ubicació d’una línia de ferrocarril lleuger complementària o substitutiva a l’actual de la línia de la costa, en funció de les possibles repercussions i incidències del canvi climàtic a la costa.
- La conversió de la C-32 en una via comarcal,que afavoreixi el transport públic amb carril busicarrilsVAO, reduccions de velocitats que millorin la sostenibilitat, millores d’accessos i desconnexions intermodals del transport públic.
- La progressiva pacificació de la N-II amb carril bus i carril bici i espais de vianants, planificant també la reducció de la mobilitat i la seguretat. Pacificació extensiva a l’actual Camí del Mig al Baix Ma- resme i altres vies saturades per vehicles que defugen la C-32 per no pagar l’actual peatge.
- Retirada del projecte de perllongació de la C-32 fins a Lloret.
- El desmantellament de les superfícies dels peatges en clau de restitució d’espais naturals i serveis públics.
- Blindatge urbanístic dels accessos i entorns de la C32 i la N-II per evitar la proliferació de grans superfícies comercials i pols d’atracció de mobilitat en vehicle privat.
- Manifestem també la nostra solidaritat amb els treballadors d’Abertis, empresa que fins al darrer moment intenta el seu afany de lucre sense límits.
Som davant la possibilitat d’una reorientació de la planificació del futur de la mobilitat a la co- marca en un moment de crisi ambiental planetària. Del trencaclosques territorial, on les peces es poden moure amb moltes dificultats dins un territori densament poblat i ocupat per tota mena d’infraestructures, només ens en podrem sortir debatent i dissenyat solucions imaginatives que facin compatible la modificació d’infraestructures i la preservació del territori dins un món amenaçat per l’escalfament global i la crisi energètica. Els reptes són complexos i caldrà l’energia que vam tenir per aturar els laterals.
Per això, us convidem a celebrar l’alliberament del peatge però també a participar als debats i mo- bilitzacions ciutadanes que han estat i seran la garantia per continuar exigint a les administracions una mobilitat al servei de les persones i del territori.